Globalna naplata autorskih naknada za autore glazbenih, audiovizualnih, likovnih te književnih djela dosegla je rekordnih €9.65 milijardi u 2018. godini, prema Globalnom izvješću o naknadama 2019, koje je objavio CISAC (Međunarodna konfederacija društava autora i kompozitora).
Naknade od digitalnih izvora korištenja glazbe skočile su čak 29% i dosegle 1.6 milijardi Eura, zahvaljujući sve bržoj globalnoj ekspanziji glazbenih servisa, kao i pretplatnih servisa video-na-zahtjev (SVOD). U posljednjih 5 godina digitalni prihodi autora na svjetskoj razini gotovo su utrostručeni, te sad iznose 17% ukupnih naknada, dok su 2014. iznosili 7,5%.
Porast prihoda za digitalno iskorištavanje na velikim tržištima – posebno u SAD-u, Francuskoj i Japanu – najveći je pokretač globalnog rasta naknada. Taj je rast potpomognut novim i proširenim ugovorima i odobrenjima između društava za kolektivno ostvarivanje i digitalnih platformi – od servisa posvećenih sadržaju kao npr. Spotify, preko društvenih mreža kao Facebook, do servisa video-na –zahtjev kao što su Netflix i Amazon.
Svjetske naknade za glazbena djela koje i dalje čine većinu ukupnih naknada, povećale su se za 1,8% te iznose €8.5 milijardi uslijed 29,6-postotnog rasta prihoda od digitalije i kontinuiranog rasta prihoda od pretplatnih streaming servisa.
Ukupne naknade povećane 1% za 2018.
Ukupne naknade za 2018., za sve repertoare zajedno, narasle su 0.9%, što je rast 5. godinu zaredom. Kroz zadnjih 5 godina, od 2014., globalni prihodi svih CISAC-ovih članica skočili su za 25,4%. Digitalni rast u kombinaciji s otpornošću koju demonstriraju druga 2 najveća načina iskorištavanja autorskih djela (TV/radio te izvedbe uživo i mehanička reprodukcija (pozadinska glazba)), uspješno poništavaju pad prihoda iz domene prodaje nosača zvuka i slike.
TV i radio, najveći izvor naknada, smanjili su se za 2.4% u 2018. u odnosu na prethodnu godinu, dok je izvedba uživo i mehanička reprodukcija blago narasla za 0.5%. Zajedno, ova su dva sektora znatno narasla od 2014., uprihodivši €653 milijuna.
Generalni direktor CISAC-a, Gadi Oron, komentira: “Ovo Izvješće daje nam razloga za optimizam za daljnje djelovanje. Prihodi od digitalnih korištenja znatno su rasli, gotovo se utrostručivši unatrag 5 godina i predstavljaju ogroman potencijal za dalji rast prihoda. Na sve većem broju tržišta prihodi od digitalnog iskorištavanja zauzimaju vodeću poziciju među svim izvorima prihoda, što je izuzetno pozitivan znak. U okruženju u kojem se pojačano razlomljuju izvori prihoda, uloga autorskih društava u generiranju novčane vrijednosti za milijune kreativaca od životnog je značaja.”
Digitalija pokazuje ogroman potencijal rasta
U izvješću su također prikazani i drugi glavni pokazatelji zaokreta prema digitaliji: Azijsko-pacifička regija vođa je u digitaliji, s mrežnim udjelom od 26.3%, dvostruko većim od mrežnog udjela Europe od 13.3%; Australija i Oceanija, Švedska, Južna Koreja, Meksiko i Kina u rastućoj su grupi „digitalnih pobjednika“ gdje su digitalni prihodi postali najjači izvor svih prihoda.
Međutim, izvješće također naglašava potrebu za zakonodavnim djelovanjem koje bi uspostavilo okvir za pravičnu naknadu kreativcima, te apelira na vlastodršce da slijede primjer nove Direktive o autorskim pravima EU, izglasane u travnju 2019.
Jean-Michel Jarre, predsjednik CISAC-a: “Digitalno je naša budućnost i prihodi od digitalije ubrzano rastu. Ipak, postoji i tamna strana digitalije, koju uzrokuje temeljna greška u zakonodavnom okruženju, čime se neprekidno obezvrijeđuje autore i njihov rad. Zbog toga je Direktiva o autorskom pravu EU tako značajna za sve kreativce u svijetu. Direktiva šalje nevjerojatno pozitivan signal čitavom svijetu, gradeći pravedniju ravnotežu između autora i tehnoloških platformi. ”
Najbrži digitalni rast među top 20 tržišta kroz 5 godina:
BRAZIL |
1800% |
MEKSIKO |
1220% |
FRANCUSKA |
510% |
KINA |
480% |
SAD |
310% |
Također istaknuto u Izvješću 2019: