Već gotovo dva mjeseca i glazbena industrija u zemlji živi – ili točnije preživljava – u teškim okolnostima. Zbog korona virusa najprije su otkazana sva glazbena događanja, koncerti i festivali. Potom su zatvoreni ugostiteljski objekti, hoteli i drugi objekti koji u poslovanju koriste glazbu. I mediji koji glazbom privlače publiku su doživjeli pad prihoda od oglašavanja. Lančanom reakcijom, i prihodi od prodaje licenci za autorska prava koje za oko 10 tisuća domaćih i 2 milijuna inozemnih glazbenika ostvaruje HDS ZAMP u ovim su mjesecima pali na rekordno niske grane.
O složenom stanju danas i projekcijama za neizvjesnu budućnost zato smo razgovarali s glavnim direktorom HDS ZAMPa, Nenadom Marčecom.
Kakve su posljedice izvanrednog korona-stanja po prihode HDS ZAMP-a?
Kako je bilo i za očekivati - nažalost, loše. Ukupni prihodi iz svih izvora već su u ožujku ove godine pali 30 posto u odnosu na ožujak prošle godine. Travanj je bio još gori: uz potpuni izostanak glazbenih događanja, koncerata i festivala kroz cijeli mjesec, i izostanak plaćanja licenci za glazbu od strane većine poslovnih korisnika, pad prihoda u odnosu na travanj 2019. iznosi čak 72 posto. I tu, nažalost, nije kraj. Štoviše, za naše članove kriza se tek produbljuje: dok neki segmenti gospodarstva upravo pokušavaju normalizirati poslovanje, glazbenoj industriji to nije omogućeno, a u autorskim honorarima naših članova osjetit će se s odgodom, na zimu.
Što nas očekuje u periodu pred nama, koje su prognoze poslovanja?
Još uvijek je nemoguće predvidjeti dan kad će se poslovanje uz glazbu u svim svojim oblicima potpuno vratiti na stanje prije korona virusa. Zato je neizbježan nastavak negativnog trenda i za svibanj i lipanj, pa sve do jeseni, u najboljem slučaju. Možemo se samo nadati da će postotci pada u sljedećim mjesecima biti bliži postotku pada u ožujku nego u potpuno paraliziranom travnju, ali to ne ovisi o nama, nego o epidemiološkoj situaciji i odlukama nadležnih službi.
Kako će se to odraziti na autorske honorare autora, redovnih i pridruženih članova Hrvatskog društva skladatelja?
U svakom slučaju, jasno je da će autorski honorari za prvih 6 mjeseci ove godine, koje ćemo članovima isplaćivati u listopadu i prosincu, biti niži nego do sada, treba biti spreman na to. Nadam se da će skoro otvaranje ugostiteljskih objekata potaknuti optimizam kod svih, i da će, kako smo prošlog tjedna predložili unutar inicijative Unisona, biti odobreni prvi od 5 naših prijedloga za hitan povratak glazbe uživo. To je glavni okidač za revitalizaciju glazbene scene i ostvarivanje prihoda od autorskih i srodnih prava. Od toga u ovoj zemlji živi između 15 i 20 tisuća ljudi, i njihovih obitelji.
Kakav ste stav zauzeli prema poslovnim korisnicima glazbe, koji su također od sredine ožujka morali promijeniti ili zaustaviti poslovanje, zbog donošenja restriktivnih mjera Stožera CZ?
U situaciji ugroze bez presedana za zdravlje i poslovanje svih građana, naša je osnovna poruka poslovnim korisnicima od prvog dana bila i ostala – solidarnost. Nakon odluka usuglašenih s Autorsko-pravnim odborom i Skupštinom predstavnika HDS-a, u ožujku smo poslali svim udrugama hotelijera, ugostitelja, obrtnika i drugih sličnih korisnika, obavijest da za dane u kojima ne rade, logično, neće za glazbu platiti ni kunu. Za prvi dio ožujka, u kojem su i oni radili otežano, omogućili smo popust od 50%, a i taj će iznos moći platiti u ratama nakon početka ponovnog poslovanja. Korisnički objekti koji su na području Grada Zagreba potresom oštećeni u mjeri da ne mogu nastaviti s radom, izuzeti su u potpunosti od plaćanja. Slične znakove afirmativnog poslovnog partnerstva poslali smo i prema udrugama medija, poput radijskih i televizijskih postaja kojima je pao marketinški prihod, a konačno i prema pojedinačnim korisnicima glazbenih licenci poput DJ-a. Svima je jasno da je glazba kao usluga važna za poslovanje, ali kad nema posla, nema ni glazbe, niti plaćanja za nju.
Naravno, prvi znaci povratka poslovanja sve nas ohrabruju – nadamo se da ćemo što skorije biti u stanju nastaviti gdje smo stali, kao i ostali dijelovi gospodarskog sustava kulturnih i kreativnih industrija. Vidjeli smo da su poruke solidarnosti i uvažavanja prema poslovnim korisnicima glazbe proteklih tjedana bile dobro primljene. Ako su pale na plodno tlo, u sljedećim mjesecima, kako se njihovo poslovanje bude poboljšavalo, trebala bi se vratiti i njihova potreba za glazbom, a s njom će doći i povratak uobičajene suradnje.
Kako ste proteklih tjedana određivali prioritete rada službe HDS-a?
Već u prvoj polovici ožujka, kako su brojke oboljelih od korona virusa u zemlji rasle, bio je očit pad dolazaka naših članova, autora, ali i poslovnih korisnika glazbe u sve poslovnice u Zagrebu, Rijeci, Splitu i Osijeku. Ni naši zastupnici na terenu u svim županijama nisu izlazili u obilaske objekata, kako bismo i njih zaštitili od izlaganja virusu. Opća neizvjesnost i briga za zdravlje posjetitelja i djelatnika nalagali su odluku za koju iz današnje perspektive znamo da je bila ispravna i na vrijeme: poslovanje većine djelatnika službe ZAMP je od 16. ožujka uspješno prebačeno na rad od kuće. Svi kontakti s članovima kao i poslovnim korisnicima uspješno su rješavani putem telefona i elektroničke pošte. Sve obavijesti priopćavali smo na web stranici, putem priopćenja članovima, korisnicima i medijima, pa ni tu nije bilo praznog hoda.
Za kraj, trebaju li članovi HDS-a biti zabrinuti za lipanjsku isplatu njihovih autorskih honorara, hoće li se ona odraditi po rasporedu?
Od prvog dana poslovni prioritet nam je bio da naši članovi ne osjete korona-krizu na isplati honorara. I u tome smo uspjeli: u prvom tjednu travnja uspješno smo obavili redovni obračun mehaničkih, digitalnih i prava iz inozemstva, a pred nama je redovna isplata tzv. „malih prava“ u lipnju. Radi se o prihodima ostvarenim u drugoj polovici 2019. godine, koja je bila poslovno uspješna. Ta će distribucija, to sad već mogu potvrditi, sigurno biti odrađena na vrijeme. Dobro će doći članovima nakon ova šokantno loša 2 mjeseca. Nažalost, isplate honorara koje će se odnositi na ostvarene prihode za prvu polovicu 2020. godine, a slijede za nekoliko mjeseci, bit će vrlo „mršavi“. Pred nama su izazovni mjeseci, kako za skladatelje i nositelje prava, tako i za cijelu službu ZAMP. Morat ćemo donositi puno teških odluka. (ps/sm)